Alla inlägg den 20 april 2013

Av ali hosseinzadeh - 20 april 2013 16:07

En fråga som många stora tänkare genom tiden har funderat på är om det finns rätt och fel i någon objektiv mening. En fråga som jag också har funderat på och som just nu, när jag har blivit av med min mobil och den som har hittat den verkar inte ha någon avsikt att lämna tillbaka den, har blivit extra aktuell.


Historiskt sett så har det som bekant funnits en benägenhet att värdesätta överklassens beteende som det rätta och det som är fint, medan underklassens beteende har ansetts vara både fult och fel. Vi som är någorlunda drivna i sociologiska termilogier uppfattar det som en skolexempel på social konstruktion. Men är allting social konstruktion? Finns det ingenting som är i en objektiv mening rätt och fel?


Det som är vanligare förutom att vi många gånger delar värderingar som är socialkonstruktion är att vi har olika åsikter om saker och ting. I det fall som jag nämnde ovan så tycker jag att det rätta hade varit att personen som hittade min mobil hade lämnat tillbaka den. För den personen verkar det å andra sidan det rätta beteendet vara att behålla mobilen. Men vad är rätt och vad är fel i det här fallet?


Jag tycker att relgionerna hade en viss poäng med sina budord, till exempel att man inte får stjäla. Eftersom sådana beteenden, om man stjäl, ljuger, begår äktenskapsbrott eller liknande lätt skapar jobbiga trender i samhället där i slutändan ingen kan lita på någon annan. Så visst kanske den personen har någon personlig vinning av att behålla min mobil men han påverkar samtidigt samhället i negativ riktning någonting som i slutändan kan drabba honom själv.


På så sätt är det här resonemanget även i linje med den tesen som många filosofer har ställt sig bakom nämligen att det rätta beteendet är det beteende som ger största möjliga lycka till största möjliga antal. Alltså kortsiktligt sätt så kanske det inte existerar något fel eller rätt i det här sammanhanget. Min olycka väger upp sig mot den personens lycka, men i långa loppet är det bättre att lämna tillbaka någonting som man hittar eftersom när väl snöbollen kommer i rullning så kommer olyckorna att väga över lyckorna med råge.


Men om det inte skapas någon beklaglig trend i samhället, om det är bara två personer det handlar om och vinsten och förlusten är samma, vad är rätt eller fel i det fallet? Det är kanske inte lika lätt att svara på.


Jag tycker att man kan utnyttja djurvärlden i det här fallet för att få en större perspektiv. Ingen går förmodligen och fördömer djuren och tycker att det ena djuren beter sig rätt och den andra fel. Ändå finns det parasiter, tjuvar, mördare och så vidare och så vidare i djurvärlden. Men det funkar. Det finns en viss balans mellan de och ekologins ramar faller inte samman och händer det någon gång så kommer ett nytt ekologisk system att uppstå efter det gamla.


Jag tycker att det är intressant att se på saker och ting ur djurens perspektiv för allt det finns nästan alltid exempel som vi kan föra över till vårt liv och som även vidgar vår egen perspektiv. Det gör att vi ser på saker och ting på ett mer objektivt och heltäckande sätt även i det här frågan om det verkligen finns rätt och fel beteende.

Skapa flashcards